Vaši podaci su kritičan dio Vašeg poslovanja. Bez njih nema poslovanja. Mnogi poduzetnici to ne vide ili vide tek onda kad je već kasno.

 

Važnost podataka u poslovanju

Vaši podaci nisu samo nedavni dokumenti, samo izvještaji ili samo slike.

Vaši podaci su sve što se nalazi na računalu, serveru ili Vašem cloud prostoru - svaki račun, svaki ugovor, svaki jedinstveni dokument koji se ne može "tek tako" duplicirati.

Logično bi onda bilo da takve podatke zaštitite, zar ne?
 

 

Mnogi voditelji i direktori nikad ne razmišljaju o svojim podacima na taj način ili računaju da ti podaci nikad neće biti ukradeni, obrisani ili uništeni. Nesvjesno riskiraju gubitak ne samo podataka, već i velikih količina novca te gubitak čitavog poslovanja.

Kako to mislimo? Pa zamislite da u jednom trenutku nestanu sve datoteke i svi programi na svim računalima unutar tvrtke. Kako biste obavljali radne zadatke? Kako biste svoju nemogućnost rada objasnili klijentima? Kako biste tvrtku održali na životu?

Upitno je biste li ju uspjeli održati na životu. Ako u tome uspijete, jeste li razmislili koliko će Vas to koštati? Spašavanje poslovanja je iznimno skupa stavka, puno više smisla ima pravovremena zaštita.

 

Kako spriječiti katastrofu?

Uvijek se govorilo da je bolje spriječiti nego liječiti. To isto vrijedi i kada je riječ o informacijskoj sigurnosti. Proaktivno djelovanje umjesto reaktivnog u ovoj situaciji ima gotovo neprocjenjivu vrijednost. Ako ste spremni na sve potencijalne uzroke katastrofe, tada znate kako se nositi s njome i kako minimizirati štetu kako biste nastavili poslovati.

Najčešći uzroci katastrofe su:

  • Prirodne katastrofe - potresi, poplave, požari
  • Ljudska greška - slučajno ili namjerno brisanje podataka
  • Provala - fizička krađa računala ili druge opreme
  • Kibernetički napad - zaraza sustava virusom, krađa podataka ili onemogućavanje pristupa podacima

Frustracije izazvane propustom u IT sigurnosti i gubitkom podataka U svim navedenim scenarijima, backup je Vaš najbolji prijatelj. Naravno, važno je da je implementiran i održavan pravilno, odnosno da se provodi redovito i da su podaci pospremljeni na više lokacija (lokalno i na cloudu).

U slučaju poplave, požara ili potresa, može doći do oštećenja fizičke opreme ili čak uništenja čitave lokacije. Takve situacije izazivaju velike gubitke, no oni nisu nepovratni. Oprema i fizički predmeti su zamjenjivi, Vaši podaci nisu. Cloud backup omogućuje da (barem djelomično) nastavite svoje poslovanje dok se lokacija ne osposobi za poslovanje. Bez cloud backupa gubite sve kritične podatke zajedno s lokacijom.

Vrlo je slično ako dođe do fizičke krađe opreme - gubite taj komad opreme, gubite podatke koji su na njemu, ali imate kopiju tih podataka koja je na sigurnom, bilo da se radi o lokalnom ili cloud backupu.

U slučaju brisanja podataka unutar tvrtke, bilo ono slučajno ili namjerno, ti se podaci mogu backupom jednostavno vratiti u posljednjoj verziji u kojoj su backupirani.

U slučaju kibernetičkog napada funkcionira na isti način - primjerice ako se dogodi ransomware napad, tada će Vaši podaci biti zaključani, a cyber kriminalac će od Vas tražiti otkupninu. Vaš će odabrani IT tim tada kroz backup vratiti sustav u posljednje spremljeno stanje prije napada. Tu je važno da je backup odvojen od ostatka sustava kako Vi, a samim time i cyber kriminalac koji je upao u sustav ne bi mogao pristupiti tom backupu.

Dakle možemo zaključiti da je backup preventivna mjera koja "uskače" onda kada se problem dogodi, no backup nije jedina mjera koja nam pomaže zaštititi vlastiti IT sustav.

 

Kojim još rješenjima povećavamo našu razinu sigurnosti?

Osim backupa koji Vas spašava kada se nešto loše već dogodilo, vrlo je važno poduzeti mjere koje će spriječiti da do katastrofe uopće dođe. Tu naravno govorimo o mjerama informacijske sigurnosti u obliku antivirusa, antispama, firewalla i dvofaktorske autentifikacije.

  • Antivirus - softver za otkrivanje, prepoznavanje, sprječavanje i uklanjanje zlonamjernih softvera poput virusa i malwarea.
  • Antispam - rješenje za filtriranje i blokiranje neželjenih i potencijalno opasnih e-mailova.
  • Firewall - sigurnosni sustav koji bilježi i upravlja dolazeći i odlazeći network promet. Služi kao pregrada između sigurne unutarnje mreže i nesigurne vanjske.
  • Dvofaktorska autentifikacija - metoda zaštite sustava koja od korisnika zahtjeva da uz korisničko ime i lozinku (koji se lako probiju) predloži dokaz kako bi mogao pristupiti definiranoj aplikaciji ili računu. 

Imajte uvijek na umu, neovisno koliko dobra sigurnosna rješenja koristili, tu uvijek postoji ljudski faktor, stoga edukaciju o mogućim online prijetnjama uvijek preporučujemo.

Navedena 4 rješenja, uz prethodno opisani backup čine poslovnu okolinu i suradnju diljem svijeta značajno sigurnijom. Kako biste saznali više o rješenjima koja Vam pružaju sigurnost Vaših informacija, a samim time i poslovanja, te kako ova rješenja uvesti u vlastito poslovanje, javite nam se na fixit@ventex.hr