Vizualizaciju podataka možemo opisati kao postupak prevođenja i sažimanja velikih, složenih i ponekad suhoparnih podataka u vizualni format.

Zašto to radimo? Podatke vizualiziramo zato što je najveći broj ljudi „vizualan tip“ i jer vizualno prezentiranje duže zadržava pozornost publike. Popularna tvrdnja kaže da je čak 65% ljudi vizualnog tipa, 30% je auditivnog, a tek 5% kinestetskog, odnosno taktilnog tipa.

Idemo sada ovu prethodnu izjavu vizualizirati:  Tortni grafikon prikazuje postotke tipova ljudi. Svrha ovog grafa je vizualno prikazati prethodnu tekstualnu izjavu.

Što možemo zaključiti iz ovog jednostavnog primjera? Upravo to da nam vizualizacija na brži, jednostavniji, zanimljiviji i lakše pamtljiv način daje uvid u skup podataka ili nam omogućuje da drugoj osobi predstavimo podatke i prenesemo informaciju na taj isti način.

 

Najbolje prakse u vizualizaciji

Kako bi se upješno poslala ona poruka koju želimo poslati važno je učinkovito koristiti raspoložive alate. Loše provedena vizualizacija neće biti učinkovita te će našoj publici prenijeti poruku nejasno, biti će prekoplicirana, iznositi podatke koji nisu relevantni ili će publiku navesti na pogrešne zaključke.

Kako bismo izbjegli ove neugodnosti i dostavili jasnu i korisnu poruku važno je:

Odrediti cilj

Što želimo vizualizacijom pokazati? Želimo li napraviti usporedbu rezultata s postojećim planom, usporediti vlastite rezultate s konkurentskim ili pak izraditi pregled učinkovitosti procesa? Koja god nam bila svrha važno je jasno publici ukazati žašto je određeni podatak ili skup podataka bitan. Vrlo je važno definirati cilj određene vizualizacije, kao i poruku koju želimo poslati kako bismo ju mogli precizno i jasno predstaviti našoj publici.

 

Poznavati publiku

Izrađujemo li vizualizaciju za kolege koji se bave istim poslom, za menadžera iz druge potpuno druge branše ili za publiku na konferenciji? Kako bismo što učinkovitije prenijeli poruku, bitno je znati što naša publika smatra važnim, što ih motivira, koje podatke će razumijeti, a koje će ignorirati. Važno je ciljanu publiku imati u vidu pri izradi vizuala kako biste predvidjeli koje informacije su im potrebne potrebne, te ih predstavili na način prilagođen njihovom razumijevanju. 

 

Odabrati pravi vizual

Uspoređujemo li vlastite rezultate u određenom vremenskom periodu ili prikazujemo podjelu kupaca prema različitim grupama? Odabir točne vrste vizuala odlučiti će hoće li naša poruka biti prenesena jasno ili će ostaviti publiku zbunjenom. Primjerice, trakastim grafikonom prikažite usporedbu vrijednosti različitih kategorija, linijskim grafikonom prikažite promjene tijekom vremena, a tortnim grafikonom prikažite skup podataka podijeljen u kategorije kako biste lakše odredili udio svake kategorije u skupu.

 

Biti jednostavan

Samo zato što možete dodati mnoštvo informacija u graf, ne znači da biste trebali. Dodamo li primjerice previše kategorija u tortni grafikon, on će biti teško čitljiv i svi manje zastupljeni podaci biti će gotovo nevidljivi. Isto vrijedi i za dodavanje previše stupaca u stupčani grafikon, a osim lošije vidljivosti publici neće biti jasno na što se trebaju fokusirati. Manje je više, što znači da želite uključiti samo one podatke koji su značajni za određenu situaciju, publiku i cilj. Jednostavnost se također odnosi na dizajniranje vizuala za osobe koje nisu eksperti kako bi i one mogle razumijeti poruku koju želite poslati. 

 

Izbjeći iskrivljenje podataka

Pri vizualiziranju podataka, važno je ispričati čitavu, istinitu priču, dakle jasno naglasiti one rezultate koji su pozitivni i one koji su negativni, te na taj način prikazati situaciju u poslovanju onakvu kakva ona zapravo je. Imajte integritet i nemojte lažno predstavljati podatke. Takav pristup omogućuje menadžerima da donesu ispravne poslovne odluke kako bi se ostvarila dugoročna vizija tvrtke. Primjer iskrivljenja podataka jest u stupčanom grafikonu postavljanje baze na broj koji nije 0, te na taj način prekomjereno naglašavanje razlika koje u stvarnosti nisu toliko velike. Na slici ispod pogledajte primjer grafa s iskrivljenim vrijednostima u usporedbi s ispravnim grafom.

Prikaz dva stupčana grafikona. Lijevi ima nepravilno postavljenu bazu na 5700 zbog čega razlike u podacima izgledaju značajno veće nego što zapravo jesu. Ako usporedimo ova dva grafa možemo vidjeti da oba prikazuju isti skup podataka - broj kupaca nekog poduzeća od 2018. do 2021. godine. Razlika je u postavljenoj baznoj vrijednosti - na lijevom grafikonu je postavljena na 5700, zbog čega razlika između najniže i najviše vrijednosti izgleda ogromno usporedno s razlikom tih istih podataka na desnom grafikonu gdje je bazna vrijednost postavljena na 0.

 

Ako slijedite sve navedene smjernice dizajnirati ćete vizual, odnosno grafiku koja će imati maksimalni učinak, dajući publici kvalitetne informacije na jasan i jednostavan način bez nepotrebnih informacija koje će ih omesti.

 

Vizualizacija u poslovanju

U poslovnom svijetu možete kolegama, partnerima ili nadređenima prikazati različite poslovne podatke, od računovodstvenih izvještaja do prodajnih rezultata i svega između, koristeći se vizualizacijom da biste prenijeli snažnu poruku i korisne informacije. “Vrlo je jednostavno pokazati nekome kakav je njihov poslovni rezultat iz računovodstvenih podataka uz pomoć vizualizacije.” - Igor Štiglić Danas postoji mnoštvo alata kojima možemo vizualizirati podatke na različite načine. Datalabov PANTHEON jedno je od takvih rješenja – Uz pogodnosti Enterprise resource planning (ERP) programa, ono dodatno korisnicima omogućuje i izradu vizualizacije unutar svojeg izbornika Analitika.
 

Na slijedećem ćemo primjeru prikazati usporedbu broja kupaca po godini u tabličnom obliku i grafički vizualizirano unutar PANTHEONa:  usporedba klasičnog tabličnog prikaza s grafom izrađenim u PANTHEONu koji pokazuje pokazuje isti skup podataka. Za koji biste način prikaza rekli da će ostaviti snažniji dojam kada ga prikažete kolegi, partneru ili nadređenoj osobi?

Za potrebe prezentiranja zamjenite dosadne i suhoparne tablice aktraktivnim i lako razumljivim grafikama. Uz pomoć PANTHEONa možete izraditi mnoštvo različitih vizualizacija za različite potrebe, pa tako i usporedbu poslovnog plana s ostvarenim poslovnim rezultatima, vizualizaciju OLAP izvještaja i analiza, kao i prikaz skraćene bilance s uvidom u EBITDA na mjesečnoj bazi koju ćemo prikazati na slijedećem primjeru.

Grafički prikaz kretanja EBITDA-e kroz mjesece izrađen u PANTHEON-u - prednost vizualizacije u poslovanju.

Ovaj graf ostvaren je u PANTHEONu odabirom 4 ključne točke unutar bilance. Ovaj prikaz nam omogućuje jednostavan uvid i usporedbu poslovnih prihoda, poslovnih rashoda, operativne dobiti i EBITDA-e.

 

Izrada vizualizacije samo je jedna od mnogih mogućnosti PANTHEONa. Glavna svrha ovog modernog ERP poslovno-informacijskog sustava jest omogućavanje vođenja i praćenja cjelokupnog poslovanja poduzeća. Saznajte više o PANTHEON sustavu i za koje ga sve potrebe možete koristiti.

Za više informacija o mogućnostima vizualizacije u PANTHEONu pogledajte snimku prezentacije našeg Igora Štiglića na PANTHEON konferenciji 2022.