Kritičnom opremom smatramo onu opremu koja utječe na veliki broj korisnika u tvrtki. Što se IT-a tiče, tu spadaju serveri, firewall, izlaz za internet, switchevi itd. Svaki ispad ili kvar kritične opreme ima velik utjecaj ne samo na korisnike opreme, već i na značajan dio poslovanja. Sva oprema unutar poduzeća koja ima tako velik utjecaj definira se kao kritična oprema.

Sekundarnom opremom smatramo onu opremu koja svojim ispadom ili kvarom ne utječe ni na koga ili utječe na mali broj korisnika. Primjer sekundarne opreme bi bilo jedno računalo kojega koristi jedan zaposlenik u uredu, te se njegovim zaustavljanjem ne ometa poslovanje tvrtke na značajnijoj razini.

Ukoliko bi se identičan problem pojavio na sekundarnoj opremi kao i na kritičnoj opremi, na sekundarnoj opremi bi se tvrtka suočila sa znatno manjim problemom nego kada bi se taj problem pojavio na kritičnoj opremi.
 

Kako spriječiti nastanak problema na kritičnoj opremi?

Svaki komad opreme ima svoj životni vijek i niti jedan komad opreme nije imun na kvarove. Najčešće se taj problem rješava tako da se kritična oprema udvostruči, odnosno da se nabavi identična, rezervna oprema. Ukoliko se radi o uređaju ili stroju kojeg je teže nabaviti, onda je u takvoj situaciji dobro imati backup uređaja ili stroja kako bi se po zaustavljanju čim prije mogao vratiti u funkciju i osigurati nastavak poslovanja.

Za svaki komad opreme je važno znati kako njime rukovati. Korištenje najboljih praksi, standarda struke, pa čak i logičkih zaključaka može znatno utjecati na to radi li oprema ili ne, te koliko efikasno radi. Sami proizvođači gotovo uvijek navode uvjete u kojima je najbolje držati njihovu opremu - najčešće spominjujući raspon temperature i raspon vlage.

 

Iza kulisa: U sklopu usluge FixIT se kritična oprema održava u skladu sa standardima struke, kao i svaka druga oprema, s time da kritičnu opremu postavimo na vidljivije mjesto u našem monitoring alatu. Na taj način uvijek imamo fokus na kritičnu opremu i možemo odmah po pojavi nepravilnosti vidjeti da oprema nije dostupna, prije nego li je korisnik toga uopće svjestan. Na takav način sve nepravilnosti riješavamo s klijentom u najkraćem roku.

Najbolje prakse (i oni manje dobre)

Jedan od primjera opreme s kojim u praksi često nalazimo na probleme jest komunikacijski ormar. Komunikacijski ormar je dio opreme koji će uvijek zauzimati dio prostora i koji će uvijek korisniku “smetati”, ali zato osigurava kritičnu opremu koja se nalazi unutra, što je značajno za sigurnost poslovanja. Cilj je pronaći mjesto gdje će manje “smetati” i gdje će biti omogućeni uvjeti za rad i dugovječnost opreme. Često se u praksi događa da niti jedan od navedena dva uvjeta nije ispunjen. Takva oprema nije postavljena u skladu sa standardima struke, te se ne može garantirati njezin dugoročan rad niti trenutne performanse.

Ispod možete vidjeti jedan primjer dobrog rješenja kako i gdje držati komunikacijski ormar i jedan loš primjer.

U lošem primjeru se ormar nalazi u prostoriji koja nije adekvatno rashlađena te se koristi ventilator kako bi se server djelomično rashladio. U takvim uvjetima nije kontrolirana količina vlage, niti se može osigurati da ormar neće biti oštećen vanjskim utjecajem. U dobrom primjeru vidimo da se komunikacijski ormar nalazi u vlastitoj prostoriji. U toj je prostoriji kontrolirana i temperatura i količina vlage. Prostorija je zaključana i pod video nadzorom, a pristup ima samo ovlašteno osoblje, što značajno umanjuje mogućnost oštećenja izvana.

Iz drugih uočenih primjera u praksi također savjetujemo da servere i mrežnu opremu ne držite na direktnom izvoru sunca, da ju ne stavljate ispod klime i/ili krovnih prozora koji mogu procuriti, da ju ne stavljate u prašnjave prostore, kao i da ne stavljate cvijeće na vrh opreme i onda to cvijeće zalijevate.

To su samo neki od primjera neadekvatnog postavljanja komunikacijskog ormara s kojima smo se susreli. Ovakvi primjeri niti se drže najboljih praksi, a niti logičkih zaključaka, te strogo preporučujemo da izbjegavate postavljanje kritične opreme u ove ili slične okoline koje mogu izazvati njezino oštećenje i naposlijetku spriječiti njezin rad. Ne zaboravite, tu se radi o opremi čije oštećenje ili kvar, koliko god bilo slučajno, može zaustaviti Vaše poslovanje i izazvati velike financijske gubitke. Naučite više o važnosti održavanja opreme i infrastrukture, o specifičnostima IT infrastrukture i problemima koji mogu nastati kada nije redovito održavana.