Od 01.01.2026. stiže nam Fiskalizacija 2.0 (F2.0), te se mijenjaju neke stvari vezano za Fiskalizaciju 1.0 (F1.0).
Ukratko ćemo navesti što se mijenja i kako će to utjecati na Vaše poslovanje, a posljedično i na korištenje ERP sustava PANTHEON.
Fiskalizacija 1.0.
F1.0 odnosi se na fiskalizaciju računa u krajnjoj potrošnji.
Trenutačno je na snazi zakon koji kaže da račun treba fiskalizirati subjekt koji račun izdaje prema krajnjem korisniku (B2C) ukoliko krajnji korisnik račun plaća gotovinom, karticom, kombinirano, čekom i slično.
Fiskalizacija računa u krajnjoj potrošnji od 01.01.2026. proširuje se na sve oblike plaćanja odnosno provodi se neovisno od načina plaćanja.
Stoga će fiskalizaciji računa podlijegati i računi u krajnjoj potrošnji koji se naplaćuju na transakcijski račun.
Ovo uključuje i obaveznu fiskalizaciju računa koji se izdaju vlastitim djelatnicima, ukoliko im se npr. prodaje neko rabljeno osnovno sredstvo ili sitni inventar (vozilo, računalo, mobitel,…)
Mnogi poslovni subjekti koji do sada nisu bili obveznici F1.0, od primjene novog zakona, to će postati.
PANTHEON podržava mogućnost fiskalizacije računa B2C, uz određeno podešavanje postavki i instalaciju FINA certifikata.
Dakle, ukoliko želite postaviti u PANTHEON-u mogućnost fiskalizacije prema B2C, obavezno trebate ishodovati FINA certifikat za F1.0.
Za ovu vrstu fiskalizacije ne vrijede certifikati drugih informacijskih posrednika.
Osim FINA certifikata, potrebno je napisati interni akt o fiskalizaciji, te Poreznoj upravi prijaviti poslovni prostor.
Ključni pojmovi:
- F1.0
- B2C
- Odnosi se na sve oblike plaćanja računa
- Primjenjuje se i kod prodaje OSA/SI/robe vlastitim djelatnicima
- FINA certifikat (obavezan za svih)
- Poslovni prostor
- Interni akt o fiskalizaciji
Fiskalizacija 2.0
Prema trenutačnom zakonu postoji obveza dostavljanja eRačuna prema državnim i tijelima lokalnih uprava i samouprava, javnim poduzećima i slično (tzv. Business to Government ili skraćeno B2G).
Mnogi poslovni subjekti veća i sada izdaju eRačune i prema drugim poslovnim subjektima (B2B).
Od 01.01.2026. izdavanje eRačuna postaje obavezan način izdavanja računa prema drugim poslovnim subjektima u RH za sve poslovne subjekte (nećemo o izuzecima, jer među korisnicima PANTHEON-a kojima Ventex pruža podršku, nema takvih)
F2.0 provodi se preko odabranog informacijskog posrednika.
Porezna uprava objavila je listu svih ovlaštenih posrednika.
PANTHEON trenutno podržava slanje eRačuna preko dva informacijska posrednika:
- FINA
- ELEKTRONIČKI RAČUNI (Moj eRačun – MER)
Datalab je najavio da će u doglednoj budućnosti proširiti mogućnost izbora, ali trenutačno su podržana samo ova dva.
Svi korisnici PANTHEON-a koji imaju obvezu izdavanja eRačuna moraju se (za sada) opredijeliti za jednog od ova dva informacijska posrednika.
Novost kod slanja eRačuna od 01.01.2026., u odnosu na trenutno stanje, je to što će se za svaku stavku računa, osim standardnih podataka, trebati slati i KPD.
KPD – Klasifikacija proizvoda po djelatnostima.
KPD 2025 je središnja klasifikacija proizvoda i statistički standard koji se koristi za prikupljanje i objavu podataka koji zahtijevaju razinu proizvoda te za međunarodnu razmjenu podataka.
Potpuno je usklađena sa Statističkom klasifikacijom proizvoda po djelatnostima - CPA 2.2 Europske unije
Priča s dodjeljivanjem KPD-a svakom identu je u početku izgledala zastrašujuće, ali u pravilu nije to baš tako komplicirano.
Najjednostavniji način za odabir KPD-a pronašli smo na https://www.hrportal.com.hr/hr/kpd-klasifikacija-hijerarhija/
Slijedite upute koje pišu na stranici i relativno jednostavno ćete riješiti problem odabira KPD-a.
Napomena – Proizvodna poduzeća, će za vlastite proizvode odabrati KPD iz područja C, iako se proizvod prodaje u veleprodaji (što bi bilo područje G), ali ukoliko prodaju I proizvode koje nisu oni proizveli, za te proizvode će odabrati KPD iz područja G.
U PANTHEON-u se KPD može vezati uz vrstu dokumenta, tako da je podržana opcija s različitim KPD ukoliko se eRačun izdaje za vlastitu ili nabavljanu robu.
S obzirom na to da je ručni unos jednog po jednog KPD-a prilično zamorna stvar, Ventex Vam može pomoći u uvozu KPD-ova za svaki ident u šifrantu idenata.
Ključni pojmovi:
- F2.0
- B2B, B2G
- Prema svim kupcima u RH
- Odabir informacijskog posrednika (trenutno FINA i MER)
- Odabir KPD za svaki ident
- Nije isti za istu robu ako je roba kupljena ili vlastiti proizvod
- Nije isti za istu robu ili uslugu obzirom je li prodan u veleprodaji ili maloprodaji
- Uvoz KPD u PANTHEON šifrant idenata
Digitalno potpisivanje dokumenata
Da bi eRačun kojega šaljete bio zakonski ispravan, mora biti digitalno potpisan.
Ukoliko se odlučite kao informacijskog operatera odabrati FINA-u, trebat će vam njihov aplikacijski certifikat za fiskalizaciju. Taj certifikat morate ishodovati od FINA-e.
Nakon toga certifikat je potrebno instalirati u PANTHEON, te se može koristiti za potpisivanje eDokumenata. eRačuni su potpisani već u PANTHEON-u, tako da, ako koristite PANTHEON eDokumentaciju za arhiviranje eRačuna ne morate više ništa učiniti.
Ukoliko se odlučite za MER, oni ne izdaju potpisne certifikate.
eRačuni koji se šalju na njihov servis izlaze iz PANTHEON-a nepotpisani, potpisuju se na samom servisu MER i šalju dalje u PU i kupcu.
Tako potpisane eRačune, ako ste korisnik PANTHEON eDokumentacije, trebate naknadno „povući“ u eDokumentaciju. Nije komplicirano, postoji čarobnjak u PANTHEON-u.
Ključni pojmovi:
- FINA – ishodovati aplikacijski certifikat za F2.0 (ovaj certifikat može se koristiti i za F1.0)
- MER – nema aplikacijski certifikat, eRačuni se potpisuju na servisu MER
eIzvješćivanje
Jedna od bitnih promjena koje donosi F2.0, je eIzvješćivanje.
Bitna novina je:
- obveza izvješćivanja PU o odbijenim eRačunima do 20. u mjesecu za prethodni mjesec
- obveza izvješćivanja PU o naplati eRačuna do 20. u mjesecu za prethodni mjesec
Više o tome možete naći na https://porezna-uprava.gov.hr/Propisi#3149|5652 (članak 50. – 53.)
Arhiviranje eDokumentacije i DMS Document Management System (Sustav upravljanja dokumentima)
Kao što smo do sada arhivirali račune koji su nam stizali na papiru, tako ćemo morati arhivirati i čuvati i eRačune.
Umjesto registratora sada imamo pretince, a umjesto ormara imamo pružatelje usluge pohrane.
I FINA i MER nude usluge digitalne pohrane i arhiviranja.
Tu uslugu nudi i Datalab, kroz PANTHEON eDokumentaciju.
Ukoliko ste korisnici Datalab eDokumentacije, ne morate imati ugovorenu uslugu eArhive s bilo kojim drugim pružateljem usluga !!!
Prednosti korištenja Pantheon eDokumentacije:
sve na jednom mjestu
Jedan veliki plus koji omogućuje PANTHEON eDokumentacija je što su svi eDokumenti dostupni kroz PANTHEON, što su vidljivi u sklopu PANTHEON dokumenata (npr. „ispis“ računa dobavljača vidljiv je u dokumentu VD100 – Primka), što olakšava pristup željenom dokumentu ako i kada nam on treba.
Više o PANTHEON eDokumentaciji možete naći na
https://www.datalab.hr/eposlovanje/edokumentacija/
WorkFlow – automatizacija poslovnih procesa
Kroz PANTHEON eDokumentaciju moguće je koristiti tzv. WorkFlow-e (WF) koji omogućuju automatizaciju određenih procesa. Konkretno, moguće je automatizirati proces kolanja digitalne dokumentacije kroz poduzeće.
Dostupnost eDokumentacije i izvan Pantheona
Upotrebom Granule Dokumenti i zadaci moguće je pristupati eDokumentaciji s bilo kojeg uređaja (PC, tablet, mobitel)
https://www.datalab.hr/pantheon-web-granule/granula-dokumenti-i-zadaci/
Ova granula omogućuje pristup eDokumentaciji i onima koji nisu korisnici „velikog“ PANTHEON-a.
Može biti korisna: računovodstvenom servisu, prodaji, upravi,…
Osnovna svrha WF-a je automatizacija procesa.
Npr. WF za ulazne račune za robu može izgledati ovako:
- računovodstvo zaprimi račun i dodijeli mu status „Zaprimljen“.
- Nabava kroz PANTHEON dobije obavijest da postoji račun za robu sa statusom „Zaprimljen“. Pregleda cijene, količine,… te ako je sve ok, računu promijeni status u „Provjeren“.
- Osoba zadužena za odobrenje plaćanja (npr. direktor) vidi popis svih računa sa statusom „Provjeren“. Kada odluči da se račun može platiti promijeni računu status u „Za plaćanje“.
Ovo može učiniti i koristeći Granulu na mobilnom telefonu.
- Računovodstvo ima popis svih računa sa statusom „Za plaćanje“, te kada račun prema DVO-u dođe na red za plaćanje, računovodstvo ga plati i promijeni status u „Plaćeno“
Svi ovi statusi se mijenjaju automatski, odabirom neke opcije, ne mora se ručno ulaziti u svaki račun i mijenjati status.
Korištenje DMS-a upravo je i najveća promjena u poslovanju većine poduzeća, vezana za F2.0.
Papiri odlaze u prošlost, a digitalno kolanje dokumenata postaje, praktički, nužnost.
Ključni pojmovi:
- Arhiviranje eDokumentacije
- PANTHEON eDokumentacija
- DMS
- WorkFlow
- Granula Dokumenti i zadaci
Zaključna misao
PANTHEON će do 01.01.2026. biti potpuno spreman za F2.0.
Da biste i Vi, s PANTHEON-om, bili spremni morat ćete napraviti neke stvari.
Ventex je tu da vam pomogne u tome.
Kontaktirajte nas, popričajmo o opcijama, pripremimo na vrijeme ponudu i termine, jer nitko (u konačnici) neće biti izostavljen iz primjene Zakona o fiskalizaciji, a vremena za pripremu je još malo.