Softver koji koristite doživio je „End-of-Life“, odnosno proizvođač ga više ne podržava?
Za hakera je to jackpot! Jednako kao da ste kućna vrata ostavili širom otvorena.

Dakle, krajnje je vrijeme za promjenu softvera kojeg koristite. Ne učinite li to, izlažete svoje poslovanje ogromnim opasnostima.
 

Što je End-of-Life?

Doslovno prevedeno znači kraj života proizvoda.

End-of-Life predstavlja posljednju fazu životnog ciklusa proizvoda. To je dakle proizvod koji je doživio kraj svojeg vijeka trajanja i za kojeg proizvođač više ne nudi kontinuiranu podršku.

Računalni hardver i softver nisu napravljeni da traju vječno, već je predviđeno da se zamjene kada s vremenom prestanu optimalno funkcionirati i kada prestanu dobivati proizvođačevu podršku.

Za hardver je situacija jednostavna – nakon predviđenog roka trajanja počne sporije raditi ili se u potpunosti zaustavi. Za softver je nešto kompliciranija jer uz već navedene nedostatke sadrži dodatnu komponentu, a to su ažuriranja, odnosno zakrpe. Korištenje EOL softvera predstavlja veliku opasnost za Vaše poslovanje.
 

Koji su rizici korištenja End-of-Life softvera?

Postoje 4 ključna razloga zbog kojih je uvijek bitno imati ažuriran softver:

  • Sigurnost
  • Najnovije značajke
  • Korisnička podrška
  • Troškovi

Spomenuli smo već da je EOL softver jackpot za hakera. Zašto? Zato što se za takav softver više ne rade sigurnosne zakrpe. To znači da razina sigurnosti tog softvera stagnira, a razina opasnosti zbog novih oblika napada kontinuirano raste. Korištenjem softvera nakon EOL datuma sami stvarate ranjivost svojem sustavu. Samo zato što softver još uvijek radi, ne znači da biste ga trebali nastaviti koristiti. Prelazak na novi možda je puno posla, ali je svakako manje nego da pokušavate spasiti poslovanje nakon sigurnosnog proboja. Grafika - prikazuje kako se tijekom vremena podrške softvera kreiraju zakrpe koje odgovaraju na novonastale sigurnosne probleme. Nakon prestanka podrške nema novih ažuriranja te su sigurnosni rizici sve veći. Ako ne koristite najnovije softversko rješenje, to znači da propuštate sve nove mogućnosti koje softver nudi, što dalje znači da svojim klijentima s vremenom nećete moći pružiti traženu razinu kvalitete. Bez mogućnosti pružanja kvalitetnih rješenja nećete se više moći natjecati s konkurencijom. Ostanak u bubble-u vs. prijelaz na novi softver s novim značajkama i mogućnostima Što kada naletite na problem ili otkrijete nedostatak starog softvera? Bez aktivne korisničke podrške nećete se imati kome obratiti za pomoć, a traženje rješenja postat će znatno teže ili nemoguće. Koristite li „prastari“ softver, mogućnost je da će samo postojeći zaposlenici znati na njemu raditi, a suradnja s klijentima i partnerima bit će dodatno otežana kada više ne budete mogli otvarati nove datoteke koje Vam pošalju. Windows 7 upozorenje - Vaš operativni sustav više nije podržan Kada pričamo o troškovima, isprve se možda čini kao da ćete uštedjeti ako ne kupite novi softver, no dugoročno gledajući više ćete novca potrošiti na popravljanje i održavanje starog rješenja nego što biste potrošili na kupnju novog. Nakon završetka životnog ciklusa proizvoda će s vremenom biti sve manje ljudi koji su upoznati s proizvodom i koji ga znaju podržati. S takvim smanjenjem ponude će i troškovi održavanja rasti. Vizualizacija povećanja troškova/gubitaka ostankom na starom, nepodržanom softveru

Izvor: Accenture, Reducing costs and time to market through life platform modernization, str. 4

 

 

Uzmimo za primjer korisnika Windows-a XP – takav je korisnik pod značajno većim rizikom da mu se računalo zarazi virusom od korisnika Windows-a 10 ili 11. Instalirani firewall i antivirus neće ga vječno spašavati od nezakrpanih ranjivosti, a jednom kada se zarazi će takav zlonamjerni softver moći oštetiti sva računala na mreži. Eto velike štete zbog jednog operativnog sustava – kako uvijek kažemo IT sustav je siguran samo onoliko koliko i njegova najslabija karika.

Tu smo samo spomenuli sigurnosni aspekt, nismo se ni dotakli toga da se mnoge nove aplikacije neće moći ni pokrenuti na tako starom operativnom sustavu, već ćete morati koristiti stare, tzv. „legacy“ verzije programa (ako uopće postoje) koje opet nose svoje vlastite ranjivosti i koje opet ne nude najnovije mogućnosti. Stoga obratite pozornost ako su Vaša korištena rješenja još uvijek podržana od strane proizvođača.

 

Microsoftovi operativni sustavi i softveri koji su doživjeli EOL


Microsoftovi operativni sustavi i programi za koje je podrška proizvođača prestala su:

  • Office 2010 – podrška završila 13.10.2020.
  • Office 2016 za Mac – podrška završila 13.10.2020.
  • Povezanost Office-a 2013 s Microsoft 365 uslugama – podrška završila 13.10.2020.
  • Windows 7 – podrška završila 13.01.2020.
  • Windows Server 2008 R2 - podrška završila 13.01.2020.
  • Microsoft 365 aplikacije na Windows Server-u 2012 i Windows Serveru 2012 R2 - podrška završila 13.01.2020.

Najavljen je End-of-Life i za sljedeće softvere i operativne sustave:

  • Windows 8.1 – datum prestanka podrške: 10.01.2023.
  • Office 2013 - datum prestanka podrške: 11.04.2023.
  • Office 2016 - datum prestanka podrške: 10.10.2023.
  • Office 2019 - datum prestanka podrške: 10.10. 2023.


Iako mislite da imate vremena do najavljenog End-of-Life datuma na navedenim softverima, uvijek je bolje na vrijeme se pripremiti i početi planirati migraciju na novi softver kako biste izbjegli probleme koji se javljaju kada se migracije obavljaju „u zadnji čas“. Mnoge End-of-Life datume možete pronaći na endoflife.date.


Na kraju dana, odluka leži na Vama – želite li nastaviti raditi na potpuno isti način kao i dosad, dok Vaša konkurencija i potencijalni kibernetički napadači napreduju ili želite biti konkurentni s novim rješenjima, boljim mogućnostima softvera i većom razinom zaštite Vašeg poslovanja? Jednostavno rečeno, ne postoji siguran način korištenja End-of-Life softvera. U sklopu FixIT-a uvijek pravovremeno obavještavamo o potrebama prelaska na noviji softver te brinemo da je Vaš softver redovito ažuriran provjerenim zakrpama kako biste izbjegli nepotrebne sigurnosne rizike i kako biste uvijek imali najnovije mogućnosti za produktivniji rad. Saznajte više o upravljanju zakrpama i njegovoj važnosti za IT sigurnost.